W Amstradzie CPC 6128 możemy zamontować emulator stacji dysków Gotek, po wgraniu oprogramowania FlashFloppy.
Cały projekt po angielsku jest opisany na wiki FlashFloppy -> Link
Aby go zamontować musimy kupić odpowiednią wersję Goteka, jaka to ma być wersja Goteka, opisane jest na stronie wiki FlashFloppy -> Link
Ja zakupiłem Goteka na Aliexpress, koszt to około 60 zł -> Link
Będą nam jeszcze potrzebne:
- enkoder obrotowy, buzzer aktywny 5V - ja zakupiłem w pobliskim sklepie elektronicznym
- złącze IDC-26 męskie zaciskane na taśmę, kupiłem na Allegro -> Link
- złącze IDC 34 zaciskane na kabel - kupiłem na Allegro -> Link
- taśma od dysku twardego, przewody z wtykami na goldpin i goldpiny miałem w domu
- wyświetlacz OLED SSD1306 kupiłem na Aliexpress -> Link
- obudowę do wydruku 3D zamówiłem w firmie poprzez internet, koszt razem z przesyłką 45 zł -> Link
- konwerter USB TTL, ja używam na FTDI
Jak przygotować taśmę z złączami IDC opisane jest tu -> Link
Złącza IDC i kawałek taśmy.
Najpierw zaciskamy taśmę na złączu IDC 26, tak jak na zdjęciu.
Teraz z prawej strony, tam gdzie jest czerwony przewód, oddzielamy 6 przewodów.
Wkładamy do złącza IDC 34 tak jak na zdjęciu, przerwa to 2 wolne rowki.
Dokładne zdjęcia są na stronie cpcwiki jak w linku wyżej.
Na zdjęciu widać, że od lewej mamy 6 wolnych rowków, 6 przewodów i 2 wolne rowki.
Teraz rozkręcamy Goteka i wyciągamy płytkę.
Jak widać na płycie brakuje wlutowanych golpinów.
Wlutowujemy brakujące golpiny.
Łączymy Goteka z konwerterem USB TTL tak jak na zdjęciu, musi być założona zworka jak na zdjęciu, Tx z Goteka łączymy z Rx konwertera USB TTL, a Rx z Goteka z TX konwertera.
Ściągamy i instalujemy program Flash Loader -> Link
Oprogramowanie do Goteka, ściągamy ze strony -> Link
Obecnie najnowsza stabilna wersja to 2.13, w ściągniętym pliku interesuje nas plik FF_Gotek-v2.13.hex
Podłączony konwerter USB TTL do Goteka.
Konwerter USB TTL ustawiony jest na 5V, podłączamy do portu USB w komputerze i uruchamiamy program Flash Loader.
Ja ustawiłem na prędkość 9600 jak na zdjęciu ponieważ na innych prędkościach był problem z wykryciem.
Klikamy Next i powinno się pojawić.
Klikamy Remove protection i mamy.
Klikamy Next i powinno się pojawić.
Znowu Next i wybieramy jak niżej Download to device i Erase, wskazujemy nasz wcześniej ściągnięty plik FF_Gotek-v2.13.hex.
Po kliknięciu Next plik hex powinien zacząć się wgrywać do Goteka.
Po zakończeniu wgrywania mamy.
Teraz podłączamy ekran OLED tak jak pokazano na stronie Flash Floppy wiki -> Link
Lutujemy przewody z wtykami goldpin do enkodera i podłaczamy zgodnie ze schematem na stronie Flash Floppy wiki -> Link
Teraz pozostało dolutować przewody z goldpinami do buzzera i podłączyć tak jak pokazano niżej.
Zakładamy jeszcze zworkę jak pokazano niżej.
Mamy już gotowy Gotek do pracy z Amstradem CPC 6128.
Modyfikujemy wtyczkę zasilającą w Amstradzie, wyciągając pin z czerwonym przewodem i na jego miejsce przekładamy pin z pomrańczowym przewodem, czerwonego nie podłączamy wogóle.
Podłączamy taśmę jak pokazano niżej.
Możemy już montować Goteka w Amstradzie i jeżeli wszystko zrobiliśmy dobrze, to powinien działać.
▼
środa, 4 września 2019
niedziela, 25 sierpnia 2019
Montaż QMEG w Atari 65XE
Dzisiaj opiszę jak wygląda montaż OS QMEG i oryginalnego OS Atari V3 przełączanych przełącznikiem.
Pierwszą rzeczą jak należy zrobić, to wylutować oryginalny ROM i wlutować podstawkę DIL 28 w miejsce ROM-u.
Ja posiadam płytę z 130XE i ROM, znajduje się w środkowej części płyty, drugi od dołu, na płycie jest tylko jeden układ, który ma 28 nóżek i łatwo go znajdziemy.
Do wykonania będzie nam potrzebna pamięć 27C512, ja wykorzystałem dosyć łatwo dostępną pamieć Winbond W27C512.
Oprócz tego rezystor 3,3 K ohm, kawałki przewodów i włącznik, ja użyłem włącznika 3 pozycyjnego, ale może być tez on off.
Pamięć W27C512 programujemy wsadem -> Link
Wyginamy 27 nóżkę układu W27C512, nie wkładamy ją w podstawkę i wykonujemy połączenia według schematu.
Na schemacie jest pamięć 27C256, ale w przypadku pamięci W27C512 będzie tak samo.
Gdyby ktoś posiadał pamięć 27C256, to wsad do wgrania jest do pobrania tu -> Link
Gotowy zamontowany układ.
Teraz przed włączeniem Atari przełączamy systemy przełącznikiem.
System QMEG.
System ten ma przewagę nad zwykłem, że nie musimy wciskać OPTION, aby wyłączyć BASIC.
Jeżeli chcemy uruchomić w nim BASIC, włączamy komputer z wciśniętym klawiszem OPTION.
System QMEG jest opisany tu -> Link
Ja używam go z SIO2SD z włączoną opcją automatycznego startowania konfiguratora, wystarczy wybrać grę i wcisnąć Enter lub użyć podłączonego joysticka i wcisnąć fire i gra się uruchomi, nie trzeba bawić się w wciskanie klawisza OPTION, aby uruchamiać gry.
Pierwszą rzeczą jak należy zrobić, to wylutować oryginalny ROM i wlutować podstawkę DIL 28 w miejsce ROM-u.
Ja posiadam płytę z 130XE i ROM, znajduje się w środkowej części płyty, drugi od dołu, na płycie jest tylko jeden układ, który ma 28 nóżek i łatwo go znajdziemy.
Do wykonania będzie nam potrzebna pamięć 27C512, ja wykorzystałem dosyć łatwo dostępną pamieć Winbond W27C512.
Oprócz tego rezystor 3,3 K ohm, kawałki przewodów i włącznik, ja użyłem włącznika 3 pozycyjnego, ale może być tez on off.
Pamięć W27C512 programujemy wsadem -> Link
Wyginamy 27 nóżkę układu W27C512, nie wkładamy ją w podstawkę i wykonujemy połączenia według schematu.
Na schemacie jest pamięć 27C256, ale w przypadku pamięci W27C512 będzie tak samo.
Gdyby ktoś posiadał pamięć 27C256, to wsad do wgrania jest do pobrania tu -> Link
Gotowy zamontowany układ.
Teraz przed włączeniem Atari przełączamy systemy przełącznikiem.
System QMEG.
System ten ma przewagę nad zwykłem, że nie musimy wciskać OPTION, aby wyłączyć BASIC.
Jeżeli chcemy uruchomić w nim BASIC, włączamy komputer z wciśniętym klawiszem OPTION.
System QMEG jest opisany tu -> Link
Ja używam go z SIO2SD z włączoną opcją automatycznego startowania konfiguratora, wystarczy wybrać grę i wcisnąć Enter lub użyć podłączonego joysticka i wcisnąć fire i gra się uruchomi, nie trzeba bawić się w wciskanie klawisza OPTION, aby uruchamiać gry.
środa, 21 sierpnia 2019
Rozszerzenie pamięci RAM w Atari 65XE
W późniejszych wersjach Atari 65XE występowało z płytami od Atari 130XE, ale brakowało 2 kości RAM i Atari miało 64 kb pamięci RAM.
Do powiększenia ilości RAM do 128 kb będzie potrzebny układ GAL16V8, dwie pamięci 41464, dwie podstawki DIL 18 i jedna DIL 20, 2 kondensatory 100 nF.
Brakujące pamięci RAM i miejsce na układ GAL16V8 zaznaczono na czerwono.
Pierwszą rzeczą jaką robimy odsysamy cynę z pól lutowniczych.
Wlutowujemy 2 podstawki DIL 18 i kondensatory 100 nF.
Pod układ GAL wlutowujemy podstawkę DIL 20.
Układ GAL16V8 programujemy, ja używam programatora TL 866 II Plus.
Wsad do wgrania jest do pobrania tu -> Link
Ustawienia powinny być jak niżej.
Lock bit i Encrypt chip powinno być odznaczone, napięcie ustawiamy na 9V i zwiększamy, do momentu, aż uda się zaprogramować, mi udało się na 13V.
12 nóżkę układu GAL podłączamy do masy, ja zrobiłem, to od spodu.
Nóżki liczymy jeżeli wycięcie będzie na górze o lewej strony w dół i dalej od prawej strony w górę.
Wkładamy pamięć do podstawek.
Przed włożeniem układu GAL odginamy nóżkę 13, aby nie była włożona w podstawkę.
Do pobrania programy testowe -> Link
Jak widać poprawnie jest wykrywane 128 kb RAM.
UWAGA !!
Mała aktualizacja.
Ponieważ są problemy w takiej konfiguracji z poprawnym wyświetlaniem dema Video Blitz, które przeznaczone jest dla Atari 130XE i wykorzystuje 128 KB Ram, do pobrania tu -> Link, to dołożyłem układ 74LS95, według schematu.
Trzynastą nogę GAL-a nie musimy podnosić, można ją normalnie włożyć w podstawkę.
Od spodu GAL-a pociągnąłem 3 przewody z pinów 11, 13 i 19 do pinów 1, 9, 13 74LS95 tak jak na schemacie.
Vcc i GND wziąłem z pinów przy kondensatorze obok GAL-a.
Kondensator przy 74LS95, to 100 nF.
Teraz demo Video Blitz jest poprawnie wyświetlane.
Do powiększenia ilości RAM do 128 kb będzie potrzebny układ GAL16V8, dwie pamięci 41464, dwie podstawki DIL 18 i jedna DIL 20, 2 kondensatory 100 nF.
Brakujące pamięci RAM i miejsce na układ GAL16V8 zaznaczono na czerwono.
Pierwszą rzeczą jaką robimy odsysamy cynę z pól lutowniczych.
Wlutowujemy 2 podstawki DIL 18 i kondensatory 100 nF.
Pod układ GAL wlutowujemy podstawkę DIL 20.
Układ GAL16V8 programujemy, ja używam programatora TL 866 II Plus.
Wsad do wgrania jest do pobrania tu -> Link
Ustawienia powinny być jak niżej.
Lock bit i Encrypt chip powinno być odznaczone, napięcie ustawiamy na 9V i zwiększamy, do momentu, aż uda się zaprogramować, mi udało się na 13V.
12 nóżkę układu GAL podłączamy do masy, ja zrobiłem, to od spodu.
Nóżki liczymy jeżeli wycięcie będzie na górze o lewej strony w dół i dalej od prawej strony w górę.
Wkładamy pamięć do podstawek.
Przed włożeniem układu GAL odginamy nóżkę 13, aby nie była włożona w podstawkę.
Do pobrania programy testowe -> Link
Jak widać poprawnie jest wykrywane 128 kb RAM.
UWAGA !!
Mała aktualizacja.
Ponieważ są problemy w takiej konfiguracji z poprawnym wyświetlaniem dema Video Blitz, które przeznaczone jest dla Atari 130XE i wykorzystuje 128 KB Ram, do pobrania tu -> Link, to dołożyłem układ 74LS95, według schematu.
Trzynastą nogę GAL-a nie musimy podnosić, można ją normalnie włożyć w podstawkę.
Od spodu GAL-a pociągnąłem 3 przewody z pinów 11, 13 i 19 do pinów 1, 9, 13 74LS95 tak jak na schemacie.
Vcc i GND wziąłem z pinów przy kondensatorze obok GAL-a.
Kondensator przy 74LS95, to 100 nF.
Teraz demo Video Blitz jest poprawnie wyświetlane.
wtorek, 23 lipca 2019
ZX Dandanator! Mini 2.1
ZX Dandanator! Mini 2.1 jest to uniwersalny programowalny kartdridż dla ZX Spectrum z portem dla joysticka Kempston.
Posiada 2 przyciski po lewej stronie SW1 i prawej stronie SW2.
Przy wyłączonym ZX Spectrum i trzymając lewy przycisk i włączając ZX Spectrum, uruchamia się diagnostyka komputera.
Testowany jest obraz, pamięć ROM oraz pamięć RAM.
Jeżeli szybko wciśniemy przycisk U na klawiaturze, testowany jest układ ULA.
Wciskając przyciski 1,2,3,4,5 przeprowadzamy testy.
Przy szybkim wciśnięciu K na klawiaturze testujemy klawiaturę.
Wciśnięcie SYMBOL SHIFT podczas uruchamiania testu pokazuje informacje o programie ZX Diagnostic.
Testy możemy również przeprowadzić w głównym menu wciskając R.
Trzymając prawy przycisk i włączając ZX Spectrum następuje uruchomienie wewnętrznej pamięci ROM i włączenie aktualizacji pamięci flash Dandanatora poprzez przesyłanie audio, praktycznie tylko ZX Spectrum 48K (gumiaczka), bo inne modele nie posiadają wejścia audio.
Trzymając oba przyciski i włączając ZX Spectrum aktualizujemy pamięć PIC oprogramowaniem wgranym do flasha.
Dłuższe wciśnięcie lewego przycisku uruchamia normalne menu ekranowe ZX Spectrum.
Prawy przycisk resetuje komputer i pokazuje menu Dandanatora.
Do zaprogramowania pamięci flash wymagany jest konwerter USB TTL na chipie CH340, niestety u mnie chciało działać na konwerterze na chipie FTDI.
U góry po lewej stronie są 2 goldpiny, gdzie podłączamy Tx i GND konwertera USB TTL do Rx i GND Dandanatora.
Podłączony konwerter USB TTL CH340.
Do wgrywania gier służy program ROM generator, do pobrania tu -> Link
Po uruchomieniu programu mamy.
Wybieramy File -> Preferences i w menu Loader ustawiamy odpowiedni port Com oraz ustawienia jak niżej.
Port Com powinien być widoczny po włożeniu konwertera USB TTL do portu USB w komputerze.
W zakładce General wybieramy odpowiedni rodzaj ZX Spectrum dla odpowiedniej gry.
Np. gra JetPac działa w trybie 48K.
Zamykamy i w ekranie głównym programu możemy dodawać gry, wciskając + na dole w okienku Drop games here!
Możemy dodać tyle gier, aż niebieski pasek R dojdzie do końca.
Teraz w lewym górnym okienku klikamy w małe kółeczko na dole po prawej stronie.
W ZX Spectrum po włożeniu Dandanatora z połączonym konwerterem USB TTL do komputera wciskamy L na klawiaturze ZX Spectrum.
W programie ROM generator wciskamy Play i flash powinien zacząć był ładowany do pamięci flash.
Postęp ładowania widać niżej.
Ładowanych jest kolejno 16 bloków.
Cały proces widać na poniższym filmie.
Po załadowaniu resetujemy prawym przyciskiem i mamy gotowy kartdridż z grami.
Posiada 2 przyciski po lewej stronie SW1 i prawej stronie SW2.
Przy wyłączonym ZX Spectrum i trzymając lewy przycisk i włączając ZX Spectrum, uruchamia się diagnostyka komputera.
Testowany jest obraz, pamięć ROM oraz pamięć RAM.
Jeżeli szybko wciśniemy przycisk U na klawiaturze, testowany jest układ ULA.
Wciskając przyciski 1,2,3,4,5 przeprowadzamy testy.
Przy szybkim wciśnięciu K na klawiaturze testujemy klawiaturę.
Wciśnięcie SYMBOL SHIFT podczas uruchamiania testu pokazuje informacje o programie ZX Diagnostic.
Testy możemy również przeprowadzić w głównym menu wciskając R.
Trzymając prawy przycisk i włączając ZX Spectrum następuje uruchomienie wewnętrznej pamięci ROM i włączenie aktualizacji pamięci flash Dandanatora poprzez przesyłanie audio, praktycznie tylko ZX Spectrum 48K (gumiaczka), bo inne modele nie posiadają wejścia audio.
Trzymając oba przyciski i włączając ZX Spectrum aktualizujemy pamięć PIC oprogramowaniem wgranym do flasha.
Dłuższe wciśnięcie lewego przycisku uruchamia normalne menu ekranowe ZX Spectrum.
Prawy przycisk resetuje komputer i pokazuje menu Dandanatora.
Do zaprogramowania pamięci flash wymagany jest konwerter USB TTL na chipie CH340, niestety u mnie chciało działać na konwerterze na chipie FTDI.
U góry po lewej stronie są 2 goldpiny, gdzie podłączamy Tx i GND konwertera USB TTL do Rx i GND Dandanatora.
Podłączony konwerter USB TTL CH340.
Do wgrywania gier służy program ROM generator, do pobrania tu -> Link
Po uruchomieniu programu mamy.
Wybieramy File -> Preferences i w menu Loader ustawiamy odpowiedni port Com oraz ustawienia jak niżej.
Port Com powinien być widoczny po włożeniu konwertera USB TTL do portu USB w komputerze.
W zakładce General wybieramy odpowiedni rodzaj ZX Spectrum dla odpowiedniej gry.
Np. gra JetPac działa w trybie 48K.
Zamykamy i w ekranie głównym programu możemy dodawać gry, wciskając + na dole w okienku Drop games here!
Możemy dodać tyle gier, aż niebieski pasek R dojdzie do końca.
Teraz w lewym górnym okienku klikamy w małe kółeczko na dole po prawej stronie.
W ZX Spectrum po włożeniu Dandanatora z połączonym konwerterem USB TTL do komputera wciskamy L na klawiaturze ZX Spectrum.
W programie ROM generator wciskamy Play i flash powinien zacząć był ładowany do pamięci flash.
Postęp ładowania widać niżej.
Ładowanych jest kolejno 16 bloków.
Cały proces widać na poniższym filmie.
Po załadowaniu resetujemy prawym przyciskiem i mamy gotowy kartdridż z grami.