sobota, 8 października 2022

Montaż i uruchomienie adaptera joysticka DB9, Atari, Commodore, Amiga na USB Windows 10, The A500 Mini, The C64

Płytka adaptera wygląda jak na zdjęciu niżej. jest takich rozmiarów, że mieści się w obudowie wtyku DB9.


Wykaz elementów do montażu:

1. Gniazdo DB9 męskie

2. Wtyk USB kątowy

4. Rezystor R3 - 1.5K 0805 - 1 szt.

5. Rezystor R1, R2 - 68 ohm 0805 - 2 szt.

6. Kondensator C1, C2 - 27 pF 0805 - 2 szt.

7. Rezonator kwarcowy 12 Mhz

8. Dioda Zenera 3,6V SOD080 - 2szt.

9. Obudowa wtyku DB9

10. Atmega8 lub Atmega8A TQFP32

Rozmieszczenie i wykaz elementów pokazano niżej.

Zmontowany konwerter pokazano niżej.




Schemat urządzenia, do ewentualnego sprawdzenia poprawności montażu.


Aby uruchomić adapter joysticka należy do Atmegi wgrać specjalny bootloader, dzięki któremu będziemy mogli w prosty sposób poprzez USB wgrywać oprogramowanie.

Jednym ze sposobów wgrania bootloadera jest podłączenie się cienkimi przewodami do nóżek Atmegi.


Na zmontowanym urządzeniu podłączamy się do nóżek Atmegi do MOSI, MISO, SCK, RESET.
Do VCC i GND podłączamy się w miejscu wtyku USB. 


Do zaprogramowania Atmegi można użyć programator USBasp i oprogramowanie AVRDude.

Podłączony programator USBasp.


Programator ustawiamy w tryb SLOW, zakładając zworkę jak pokazano niżej.


Programator USBasp opisałem w jednym z moich wcześniejszych wpisów -> Link

Sygnały w gnieździe programatora są takie.


Oprogramowanie AVRDude można pobrać tu -> Link

Bootloader do wgrania do Atmegi -> Link

Plik booloadera kopiujemy sobie do katalogu AVRDude, wykorzystamy tryb DOS-a dostępnego w Windows 10.

AVRDude rozpakowałem sobie na dysk C do głównego katalogu.

Klikamy -> Start -> Uruchom, wpisujemy CMD, uruchomi się okienko gdzie wpisujemy komendy:

cd C:\avrdude

Teraz komendy do programy AVRDude:

Test połączenia Atmegi:

avrdude -p atmega8 -c usbasp -P usb -t

Po poprawnym połączeniu powinno się pokazać.


Programowanie fuse bitów:

avrdude -c usbasp -P avrdoper -p atmega8 -U hfuse:w:0xc0:m -U lfuse:w:0x9f:m

Bootloader wgrywamy komendą:

avrdude -c usbasp -P avrdoper -p atmega8 -U flash:w:main.hex:i

Po wgraniu bootoloadera i zaprogramowaniu fuse bitów możemy odłączyć przewody i wgrać odpowiednie firmware poprzez USB, opisałem to tu -> Link

Drugim sposobem wgrania bootloadera jest wykorzystanie adaptera QFP32 na DIP, ja zakupiłem adapter w sklepie Botland -> Link

Do adaptera lutujemy goldpiny i lutujemy Atmegę, do wlutowania Atmegi wykorzystałem lutownicę hotair.

Wlutowna Atmega w adapter.


Pin 1 oznaczony na Atmedze kółeczkiem ma być w miejscu trójkąta w adapterze.

Do wgrania bootloadera wykorzystałem programator TL 866II Plus.

Adapter wkładamy w podstawkę programatora, tak jak pokazano niżej.


Po uruchomieniu programu do obsługi programatora wybieramy Atmega8 TQFP32.

W zakładce Config ustawiamy fuse bity tak jak pokazano niżej.

Otwieramy plik main.hex wybierając LOAD, zmieniamy File Format na INTEL HEX i zmieniamy na FLASH.


Teraz już możemy zaprogramować Atmegę, wybieramy w górnym menu Układ -> Zapis.



Odznaczamy EEPROM, bo programujemy tylko flash.

Po poprawnym zaprogramowaniu wylutowujemy Atmegę i lutujemy do płytki adaptera.

Teraz programujemy odpowiednim firmware poprzez USB tak opisałem wcześniej -> Link

Obudowę DB9 wycinamy tylko na jednej połówce pod wtyk USB.

Skręcony gotowy adapter.




piątek, 7 października 2022

FUNVISION - klon Atari 2600 - montaż wyjścia AV Composite + Audio na chinch.

 FUNVISION to klon Atari 2600, który zawiera takie same układy jak oryginalne Atari 2600 i dodatkowo wbudowane 2 romy z grami.

Płyta wygląda tak jak zdjęciach niżej.




Do budowy potrzebne będą:

1. Tranzystor BC547B lub 2N3904

2. Rezystory 2.2K i 3.3K

3. Płytka uniwersalna

4. Wtyki 3 x chinch, żółty, czerwony i biały zakończone przewodami.

5. Kawałki przewodów

Aby zamontować wyjście Video Composite należy wylutować 2 rezystory R105 i R121 jak pokazano niżej.


Montujemy prosty układ na tranzystorze i 2 rezystorach jak pokazano niżej.


Zamiast tranzystora 2N3904 wykorzystałem BC547B, oznaczenia C, B, E jak niżej.

Na płycie podłączamy sygnały GND IN, +5V, Video In, Audio In w miejscach jak pokazano niżej.


Sygnał Audio In podłączamy do pinu 13 układu 6526P.


GND OUT, Audio Out i Video Out podłączamy do przewodów zakończonych wtykami chinch, wyjście audio kanał prawy i lewy łączymy razem.

Trymerem VR1 możemy wyregulować kolory i nasycenie barw.


Przewody AV z wtykami chinch wyprowadzamy w otworze na dole.