sobota, 8 października 2022

Montaż i uruchomienie adaptera joysticka DB9, Atari, Commodore, Amiga na USB Windows 10, The A500 Mini, The C64

Płytka adaptera wygląda jak na zdjęciu niżej. jest takich rozmiarów, że mieści się w obudowie wtyku DB9.


Wykaz elementów do montażu:

1. Gniazdo DB9 męskie

2. Wtyk USB kątowy

4. Rezystor R3 - 1.5K 0805 - 1 szt.

5. Rezystor R1, R2 - 68 ohm 0805 - 2 szt.

6. Kondensator C1, C2 - 27 pF 0805 - 2 szt.

7. Rezonator kwarcowy 12 Mhz

8. Dioda Zenera 3,6V SOD080 - 2szt.

9. Obudowa wtyku DB9

10. Atmega8 lub Atmega8A TQFP32

Rozmieszczenie i wykaz elementów pokazano niżej.

Zmontowany konwerter pokazano niżej.




Schemat urządzenia, do ewentualnego sprawdzenia poprawności montażu.


Aby uruchomić adapter joysticka należy do Atmegi wgrać specjalny bootloader, dzięki któremu będziemy mogli w prosty sposób poprzez USB wgrywać oprogramowanie.

Jednym ze sposobów wgrania bootloadera jest podłączenie się cienkimi przewodami do nóżek Atmegi.


Na zmontowanym urządzeniu podłączamy się do nóżek Atmegi do MOSI, MISO, SCK, RESET.
Do VCC i GND podłączamy się w miejscu wtyku USB. 


Do zaprogramowania Atmegi można użyć programator USBasp i oprogramowanie AVRDude.

Podłączony programator USBasp.


Programator ustawiamy w tryb SLOW, zakładając zworkę jak pokazano niżej.


Programator USBasp opisałem w jednym z moich wcześniejszych wpisów -> Link

Sygnały w gnieździe programatora są takie.


Oprogramowanie AVRDude można pobrać tu -> Link

Bootloader do wgrania do Atmegi -> Link

Plik booloadera kopiujemy sobie do katalogu AVRDude, wykorzystamy tryb DOS-a dostępnego w Windows 10.

AVRDude rozpakowałem sobie na dysk C do głównego katalogu.

Klikamy -> Start -> Uruchom, wpisujemy CMD, uruchomi się okienko gdzie wpisujemy komendy:

cd C:\avrdude

Teraz komendy do programy AVRDude:

Test połączenia Atmegi:

avrdude -p atmega8 -c usbasp -P usb -t

Po poprawnym połączeniu powinno się pokazać.


Programowanie fuse bitów:

avrdude -c usbasp -P avrdoper -p atmega8 -U hfuse:w:0xc0:m -U lfuse:w:0x9f:m

Bootloader wgrywamy komendą:

avrdude -c usbasp -P avrdoper -p atmega8 -U flash:w:main.hex:i

Po wgraniu bootoloadera i zaprogramowaniu fuse bitów możemy odłączyć przewody i wgrać odpowiednie firmware poprzez USB, opisałem to tu -> Link

Drugim sposobem wgrania bootloadera jest wykorzystanie adaptera QFP32 na DIP, ja zakupiłem adapter w sklepie Botland -> Link

Do adaptera lutujemy goldpiny i lutujemy Atmegę, do wlutowania Atmegi wykorzystałem lutownicę hotair.

Wlutowna Atmega w adapter.


Pin 1 oznaczony na Atmedze kółeczkiem ma być w miejscu trójkąta w adapterze.

Do wgrania bootloadera wykorzystałem programator TL 866II Plus.

Adapter wkładamy w podstawkę programatora, tak jak pokazano niżej.


Po uruchomieniu programu do obsługi programatora wybieramy Atmega8 TQFP32.

W zakładce Config ustawiamy fuse bity tak jak pokazano niżej.

Otwieramy plik main.hex wybierając LOAD, zmieniamy File Format na INTEL HEX i zmieniamy na FLASH.


Teraz już możemy zaprogramować Atmegę, wybieramy w górnym menu Układ -> Zapis.



Odznaczamy EEPROM, bo programujemy tylko flash.

Po poprawnym zaprogramowaniu wylutowujemy Atmegę i lutujemy do płytki adaptera.

Teraz programujemy odpowiednim firmware poprzez USB tak opisałem wcześniej -> Link

Obudowę DB9 wycinamy tylko na jednej połówce pod wtyk USB.

Skręcony gotowy adapter.




piątek, 7 października 2022

FUNVISION - klon Atari 2600 - montaż wyjścia AV Composite + Audio na chinch.

 FUNVISION to klon Atari 2600, który zawiera takie same układy jak oryginalne Atari 2600 i dodatkowo wbudowane 2 romy z grami.

Płyta wygląda tak jak zdjęciach niżej.




Do budowy potrzebne będą:

1. Tranzystor BC547B lub 2N3904

2. Rezystory 2.2K i 3.3K

3. Płytka uniwersalna

4. Wtyki 3 x chinch, żółty, czerwony i biały zakończone przewodami.

5. Kawałki przewodów

Aby zamontować wyjście Video Composite należy wylutować 2 rezystory R105 i R121 jak pokazano niżej.


Montujemy prosty układ na tranzystorze i 2 rezystorach jak pokazano niżej.


Zamiast tranzystora 2N3904 wykorzystałem BC547B, oznaczenia C, B, E jak niżej.

Na płycie podłączamy sygnały GND IN, +5V, Video In, Audio In w miejscach jak pokazano niżej.


Sygnał Audio In podłączamy do pinu 13 układu 6526P.


GND OUT, Audio Out i Video Out podłączamy do przewodów zakończonych wtykami chinch, wyjście audio kanał prawy i lewy łączymy razem.

Trymerem VR1 możemy wyregulować kolory i nasycenie barw.


Przewody AV z wtykami chinch wyprowadzamy w otworze na dole.

piątek, 30 września 2022

Konwerter joysticka DB9 Atari, Commodore, Amiga na USB Windows 10, The A500 Mini, The C64 Mini, Maxi

 Konwerter joysticka DB9 Atari, Commodore, Amiga na USB Windows 10, The  A500 Mini, The C64 Mini, Maxi wygląda jak na zdjęciu niżej.


Jest niewielkich rozmiarów, wielkości obudowy do wtyku DB9.

Oparty jest na układzie Atmega8 w wersji SMD, do Atmegi wgrany jest specjalny Bootloader, dzięki czemu możemy szybko zaprogramować układ poprzez gniazdo USB na komputerze z Windows 10.


Konwerter możemy zaprogramować dla Windows 10, The A500 Mini lub The C64 Mini i Maxi.

Firmware do zaprogramowania można pobrać tu -> Link

Mamy tam 3 pliki:

joystick.hex - dla Windows 10

THEA500-joystick.hex - dla The A500 Mini

THEC64-joystick.hex - dla The C64 Mini i Maxi

Aby zaprogramować wybranym firmware, wkładamy joystick do gniazda DB9 i z wciśniętym przyciskiem Fire wkładamy do portu USB komputera.

W komputerze pojawi się nowe urządzenie HIDBoot, można je zobaczyć klikając Ustawienia -> Urządzenia.


Do zaprogramowania używamy programu HIDBootFlash, do pobrania tu -> Link

Trzymając cały czas wciśnięty Fire uruchamiamy program i klikamy Find Device, powinno wykryć urządzenie.

Dalej klikamy Open hex. File, wybieramy nasze firmware do odpowiedniego urządzenia, zaznaczamy Reboot AVR i klikamy Flash Device.

Po kliku sekundach konwerter powinien się zaprogramować.

Jeżeli używamy w Windows to po wyjęciu z portu USB i ponownym włożeniu wykryje nam joystick.

Jest widoczny po wybraniu Ustawienia -> Urządzenia -> Urządzenia i drukarki.


Po wybraniu Joydivision i kliknięciu prawy klawiszem -> Ustawienia kontrolerów gier i wybraniu Właściwości możemy przetestować nasz joystick.



poniedziałek, 5 września 2022

Tapuino - krótka instrukcja obsługi.

Po menu poruszamy się przyciskami Prev i Next, zatwierdzamy przyciskiem Play, a anulujemy Back.


UWAGA !!! Wtyk magnetofonu wkładamy napisem Góra do góry.


Na karcie SD powinny znaleźć się pliki w formacie TAP, możemy przekonwertować je z formatu PRG na TAP programem wavprg -> Link


Pliki obrazu dyskietek D64 możemy przekonwertrować na PRG programem DirMaster -> Link

Po otwarciu pliku d64 wybieramy File-> Export

W programie Wavprg wybieramy Convert PRG to TAP


Wybieramy PAL i Slow


Wybieramy plik do otworzenia i zapisania w formacie TAP i po chwili mamy gotowy plika TAP do wgrania na kartę SD.

Na Commodore 64 obsługujemy jak normalny magnetofon, czyli wpisujemy LOAD, wciskamy Play i wybieramy plik na Tapuino.

Po wgraniu wpisujemy już tylko RUN.

piątek, 12 sierpnia 2022

Konwerter joysticka Atari, Commodore, Amiga na USB

Do budowy konwertera wykorzystałem tani chiński gamepad na USB, który jest automatycznie wykrywany pod Windows 10. Koszt na Allegro około 20 zł.

Dodatkowo będzie nam potrzebne gniazdo DB męskie, ja wykorzystałem gniazdo z przedłużacza joysticka.

Po rozebraniu gamepada na zdjęciu niżej zaznaczyłem miejsca, które na interesują.


Gniazdo z przedłużacza posiada cienkie przewody, które lutujemy do płytki w zaznaczonych miejscach. Ja przewierciłem się gdzie widoczne były okrągłe pady lutownicze, od spodu płytki poprowadziłem przewody i zlutowałem je do zaznaczonych padów.


Podłączyłem dodatkowo zasilanie +5V, dzięki czemu w joysticku działa autofire.

Wykorzystane są 2 przyciski Fire.

Gniazdo DB9 ma takie sygnały, które łączymy do odpowiednich miejsc na płytce.

Gotowy zmontowany konwerter, można go włożyć do jakiejś obudowy.


Po podłączeniu jest widoczny w Windows 10 jako usb gamepad.

Wchodzimy w menu Start klikamy Ustawienia -> Urządzenia


Po prawej stronie o góry wybieramy -> Urządzenia i drukarki.


Widoczny będzie usb gamepad.


Klikamy na niego prawym klawiszem i wybieramy Ustawienia kontrolerów gier -> Właściwości


Teraz już możemy przetestować podłączony joystick.


Ponieważ konwerter chciałem wykorzystać do The A500 Mini musiałem zmienić przycisk Fire 1 (napis na czerwono) Fire 2 zostaje bez zmian.


Teraz już można grać na prawdziwym joysticku, na zdjęciu od Retro Radionics -> Link


Chcąc w pełni korzystać z konwertera na The A500 Mini dołożyłem dodatkowe przyciski lutując tact switch na płytce uniwersalnej. Do przycisków prowadzimy wspólną masę GND i pozostałe funkcje Home, Menu, X, Y.


Układ przycisków na chińskim gamepadzie odpowiada układowi przycisków jak na oryginalnym gemepadzie od A500 Mini, tak jak pokazano niżej.


Do pinów +5V i GND dołożyłem czerwoną diodę led przez rezystor 220 ohm.

Całość zamknąłem w obudowie Z97 jasna, jest do kupienia na Allegro.