piątek, 12 sierpnia 2022

Konwerter joysticka Atari, Commodore, Amiga na USB

Do budowy konwertera wykorzystałem tani chiński gamepad na USB, który jest automatycznie wykrywany pod Windows 10. Koszt na Allegro około 20 zł.

Dodatkowo będzie nam potrzebne gniazdo DB męskie, ja wykorzystałem gniazdo z przedłużacza joysticka.

Po rozebraniu gamepada na zdjęciu niżej zaznaczyłem miejsca, które na interesują.


Gniazdo z przedłużacza posiada cienkie przewody, które lutujemy do płytki w zaznaczonych miejscach. Ja przewierciłem się gdzie widoczne były okrągłe pady lutownicze, od spodu płytki poprowadziłem przewody i zlutowałem je do zaznaczonych padów.


Podłączyłem dodatkowo zasilanie +5V, dzięki czemu w joysticku działa autofire.

Wykorzystane są 2 przyciski Fire.

Gniazdo DB9 ma takie sygnały, które łączymy do odpowiednich miejsc na płytce.

Gotowy zmontowany konwerter, można go włożyć do jakiejś obudowy.


Po podłączeniu jest widoczny w Windows 10 jako usb gamepad.

Wchodzimy w menu Start klikamy Ustawienia -> Urządzenia


Po prawej stronie o góry wybieramy -> Urządzenia i drukarki.


Widoczny będzie usb gamepad.


Klikamy na niego prawym klawiszem i wybieramy Ustawienia kontrolerów gier -> Właściwości


Teraz już możemy przetestować podłączony joystick.


Ponieważ konwerter chciałem wykorzystać do The A500 Mini musiałem zmienić przycisk Fire 1 (napis na czerwono) Fire 2 zostaje bez zmian.


Teraz już można grać na prawdziwym joysticku, na zdjęciu od Retro Radionics -> Link


Chcąc w pełni korzystać z konwertera na The A500 Mini dołożyłem dodatkowe przyciski lutując tact switch na płytce uniwersalnej. Do przycisków prowadzimy wspólną masę GND i pozostałe funkcje Home, Menu, X, Y.


Układ przycisków na chińskim gamepadzie odpowiada układowi przycisków jak na oryginalnym gemepadzie od A500 Mini, tak jak pokazano niżej.


Do pinów +5V i GND dołożyłem czerwoną diodę led przez rezystor 220 ohm.

Całość zamknąłem w obudowie Z97 jasna, jest do kupienia na Allegro.



1 komentarz:

  1. Czytelny instruktaż. Tu zadanie było o tyle łatwiejsze, że była już gotowa płytka, nie było trzeba jej projektować i wykonywać od podstaw. A dla wielu majsterkowiczów to trudny etap, nie każdy sobie z nim poradzi.

    OdpowiedzUsuń

Montaż adaptera joysticka z wtykiem DB9 do USB

 Adapter umożliwia podłączenie standardowego joysticka z wtykiem DB9 dla Atari, Commodore, Amiga do portu USB komputera z Windows. Zmontowan...