piątek, 18 maja 2018

Budowa joysticka typu Arcade do Commodore 64

Joysticki do Commodore 64 nie są już praktycznie produkowane, istnieje jedynie jedna firma w Polsce, która produkuje jeszcze joysticki do Commodore 64, jednak joysticki te są dosyć drogie i kiepskiej jakości.

Postanowiłem zbudować samodzielnie joystick typu Arcade na mikrostykach.



Do budowy wykorzystałem:

1. Wtyk DB9 z obudową
2. Przewód z co najmniej 6 przewodami
3. Obudowę Z59
4. Joystick typu Arcade
5. Przycisk typu Arcade
6. Przewody z wtykami
7. Płytkę uniwersalną
8. Goldpiny
9. Śruby oraz wkręty
10. Gumowe nóżki

Jako obudowę wykorzystałem obudowę hermetyczną Z59 jasną o wymiarach: 125x115x58 mm.



Obudowę można kupić na Allegro.

Joystick zakupiłem w serwisie Aliexpress -> Link

Przycisk typu Arcade również na Aliexpress -> Link

Schemat budowy joysticka jest bardzo prosty i nie zawiera praktycznie żadnej elektroniki.



Poszczególne piny w gnieździe DB9 są zwierane do masy.

Piny są zazwyczaj opisane na samym wtyku numerami jak na schemacie.

Wystarczy je podłączyć do mikrostyków w joysticku.



Wykorzystałem wtyki z krótkimi przewodami, które zostały mi z budowy maszyny arkadowej.

Przewody podłączyłem do goldpinów na płytce uniwersalnej, do której zostały dolutowane przewody z wtyku DB9.



Przycisk okazał się zbyt wysoki do obudowy i na dole wywierciłem otwór.



Na spodzie obudowy przykręciłem gumowe nóżki.



Joystick przykręciłem śrubami z nakrętkami do obudowy po wywierceniu otworów.

Gotowy joystick.




8 komentarzy:

  1. Super, nie masz problemu z tym wtykiem DB9? Wydaje mi się że te wystające elementy obudowy mogą powodować nie dokładne osadzenie wtyku i gnieździe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wtyczka wchodzi i trzyma się w miarę dobrze, mogłaby lepiej, ale nie wypada.

      Usuń
    2. Od biedy można kupić kabel z zalewaną wtyczką od wspomnianego producenta joysticków.

      Usuń
  2. Roman, a jak spisuje się w grach? Osobiście zastosowałbym krótszą gałę najlepiej battop, dodatkowo blokadę kierunkową przestawianą z 8 na 4, mikrostyki koniecznie listkowe. A na jakich zbudowałeś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jakie to mikrostyki, ale są wymienne, joystick dobrze działa w grach.

      Usuń
    2. Joy jest na zwykłych krańcówkach. Swietna sprawa, bo są bardzo żywotne, a w razie "w" tanie jak barszcz i dostepne od reki. Mam kilka joystickow na takich włącznikach.

      Usuń
  3. Można jeszcze zastosować autofire i był by wypas

    https://www.youtube.com/watch?v=hU2SLz5Pi-k&t=5s

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobry projekt!!! Musze sam coś takiego wykonać:)

    OdpowiedzUsuń

Montaż adaptera joysticka z wtykiem DB9 do USB

 Adapter umożliwia podłączenie standardowego joysticka z wtykiem DB9 dla Atari, Commodore, Amiga do portu USB komputera z Windows. Zmontowan...