wtorek, 1 maja 2018

Podłączenie stacji dysków 1541 II do komputera przewodem XM1541

Stację dysków Commodore 64 1541 II możemy podłączyć przewodem XM1541 do komputera i dzięki temu możemy kopiować pliki bezpośrednio z komputera na stację dysków.

Używając przewodu XM1541 wymagany jest jednak komputer z portem LPT, ja używam starego komputera klasy Pentium z zainstalowanym Windowsem XP.

Schemat przewodu XM1541.


Do wykonania przewodu będą potrzebne:

1. Wtyk DB25
2. Wtk DIN 6 pin
3. 4 diody BAT85
4. Przewód - ja użyłem skrętki

Gotowy przewód.


Do kopiowania plików użyłem programu OPENCBM.

Jest do pobrania tu -> Link

Program po rozpakowaniu kopiujemy na dysk C.

Teraz instalujemy program z obsługą przewodu XM1541.

Uruchamiamy wiersz poleceń -> Start -> Uruchom i wpisujemy: cmd

Przechodzimy do folderu opencbm\i386

Polecenia DOS:

cd.. - przejście do folderu niżej

cd opencbm - przejście do folderu opencbm

Będąć w folderze opencbm\i386 wpisujemy: instcbm xa1541


Po wpisaniu polecenia zainstaluje się obsługa przewodu XM1541.


Port LPT możemy ustawić w Biosie komputera, ja mam ustawiony jako ECP.
Jak widać zainstalowało się poprawnie na porcie LPT1.

Teraz uruchamiamy program OpenCBM w Windowsie, klikamy na ikonę gui4cbm4win w opencbm\i386

Po uruchomieniu wchodzimy w opcje programu -> Options i klikamy Detect Drive.


Jak widać wyżej została wykryta stacja dysków 1541 II pod numerem 8.

Po kliknięciu w Initialize i następnie Directory, zostanie uruchomiona stacja i zostanę wyświetlone foldery.

Teraz możemy już kopiować pliki na stację dysków, klikając w strzałkę w prawo.

Do wyodrębnienia plików z programami z obrazu dysków d64 używam programu DirMaster -> Link

Po zainstalowaniu i uruchomieniu programu otwieramy obraz dysku D64, wybieramy z menu File-> Export i zostanie zapisany plik w formacie PRG.


Kopiowanie plików PRG na dyskietkę.


W następnym wpisie na blogu napisałem jak używać tak podłączonej stacji dysków 1541 II na komputerze z emulatorem Vice -> Link



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Montaż adaptera joysticka z wtykiem DB9 do USB

 Adapter umożliwia podłączenie standardowego joysticka z wtykiem DB9 dla Atari, Commodore, Amiga do portu USB komputera z Windows. Zmontowan...